MBSR – 9 UGER

Naturhaven, Gl. Skovhus – en vild skovhave

Midt i Hammermølle skov v/ Pernille søen

Tirsdage: nye datoer for efterår 2022
MBSR 2 1/2 time, frokost, havetid

Stilhedsdag en lørdag 10 – 15

Priser: Inkl. let frokost, grønt, frugt
Private………..  6.450 kr.
Virksomheder  9.500 kr. eks. moms
Studerende…. 4.950 kr.

For hvem: Dig, der vil mindske stress, angst, depressive tendenser og få bedre livskvalitet, trivsel og humør.

Hvor: Naturhaven, Gl. Skovhus
Bøssemagergade 74, Hellebæk,
Se kort

MBSR forløb

MBSR står for Mindfulness Baseret StressReduktion. MBSR er et velunderbygget og videnskabeligt forløb, som man ved, mindsker symptomer på stress, angst, depression, smerter samt en række andre lidelser. Samtidigt skaber forløbet grobund for en bedre livskvalitet, trivsel, humør, medfølelse og opmærksomhed.
Max. 10 deltagere og 2 undervisere.
Der tages hensyn til dit helbred og dine ressourcer.
Ud over info på denne side, kan du også gå til Naturhaven, Gl. Skovhus hjemmeside.

INFO 
Vi er tilknyttet og har samarbejde med Dansk Center for Mindfulness, Århus.
Derudover er kursusforløbet adgangsgivende til uddannelsen som MBSR instruktør


NATURHAVEN, GL. SKOVHUS 

Naturhaven ligger midt i Hammermølle Skov og ned til Pernille søen. Den kan bedst beskrives som en vild skovhave, der er lukket for offentligheden. Huset, søen, og det levende hegn danner en ramme omkring stedet, der er med at til skabe en rolig og tryg atmosfære. Haven indbyder til, at man kan komme, som man er – uanset hvordan man har det. Her er kravfrit og ingen forventninger.
Man ved, at andre mennesker kan være en stor stressfaktor. Derfor er der lagt vægt på, at haven indeholder forskellige haverum. Et haverum kan være et mindre område, der er omkranset af buske og træer eller være et mere åbent område – som en eng. Det giver mulighed for at trække sig og være alene eller søge ud i det åbne, når man er parat til at være sammen med andre.
Ved at have tid og ro i haven kan man lære noget om sig selv og opdage kvaliteter, som man kan ta til sig – som ro, nærvær, styrke – livets mangfoldighed og forunderlighed.

Forskning – stress og havemiljø
Naturhaven, Gl. Skovhus er nøje valgt ud fra de miljø mæssige kriterier, der har vist sig gavnlige i forhold til at mindske stress. Det er forskning fra Danmark, Sverige samt international forskning.
DK – Konceptmodellen Nacadia SE – Alnarp Rehabiliteringsträdgård

En typisk dag i Naturhaven, Gl. Skovhus
– Mødes ved bålet
– Blide strækøvelser
– MBSR undervisning
– Let frokost – brød, grønt, frugt…..
– Egen havetid – egen omsorg, hvile, udforske, tegne, væren, haveaktiviteter..
– Slutter ved bålet, samler op, hvad tager du med dig fra dagen i dag?


FORMÅLET
Formålet er at træne et bevidst nærvær, hvor du bliver bedre i stand til at opdage, når du bevæger dig ud i uhensigtsmæssige handle- og tankemønstre. Formålet er også, at du får integreret en række færdigheder, som gør dig i stand til at håndtere stress, stressrelaterede symptomer og andre vanskeligheder på en måde, der skaber balance, mere ro og overblik.

MINDFULNESS
Ved at træne din opmærksomhed (mindfulness), bliver du opmærksom på, hvordan du møder dig selv og livets uundgåelige vanskeligheder. Ofte reagerer vi vanemæssigt og på måder, som ofte gør tingene værre.
Når du træner mindfulness, forbedrer du dine iboende evner til at møde dig selv og andre med et åbent og venligt sind. Det øger glæde og tilfredshed – og øger muligheden for at udfolde dine potentialer, kreative evner og styrke din robusthed.
Mindfulness er ikke naivt at fornægte livets realiteter, men at finde ro og plads i sig selv til at rumme det svære i livet og give plads til at glædes over de små ting, der er at være taknemmelig for.


BAGGRUND

MBSR forløbet er udviklet i 1979 af professorJon Kabat-Zinn, ph.d. i medicin, University of Massachusetts Medical School, USA. På nuværende tidspunkt har tusindvis af mennesker verden over deltaget i forløbet – som har vist positive resultater ex.
– Mere energi
– Færre stress symptomer
– Mere glæde, bedre søvn
– Større tolerance
– Bedre hukommelse
– Accept af forandringer
– Bedre relationer


FORM OG INDHOLD

Det er et struktureret forløb, hvor der indgår viden om stress samt øvelser, der mindsker stress – styrker kroppen og den mentale sundhed.
– Mindfulness meditation
– Blide yoga stræk
– Undervisning om stress
– Refleksion og gruppedialog


UNDERVISERNE EVA OG PERNILLE
Eva er certificeret mindfulness lærer fra Umass Medical Center i USA, v/ Jon Kabat-Zinn. Eva er psykolog, kognitiv-, chok/traume- og familieterapeut samt certificeret Natur Meditationslærer hos Mark Coleman, USA. Eva har undervist i mindfulness i naturen siden 2013, hvor hun blev involveret i et forskningsprojekt for stressramte i Terapihaven Nacadia, som hører ind under Københavns Universitet.
Du er altid velkommen til at ta kontakt: Mail: eva.broby@icloud.com, Mo: 29868894
Mere om Eva – CV, forskning, erhvervserfaringer…….

Pernille er uddannet mindfulness lærer fra Dansk Center for Mindfulness, Århus universitet, er iværksætter og pædagog.
For 10 år siden blev Pernille ramt af stress. Her oplevede hun, hvor svært det var, at få den rigtige hjælp.
Efter lang tids søgen, dukkede en mulighed op for at deltage i et forskningsforløb for svært stressramte i Terapihaven Nacadia. Forløbet var skelsættende. Her fandt Pernille vej gennem stressen og en ny start til at komme videre i livet.
Du er altid velkommen til at ta kontakt: Mail: kontakt@naturhaven.nu, Mo: 60948143